|
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 |
بازدید : 6180 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
سقز اي مهد عزيز اي زادگاه پاك من
ارض اقدس اي مبارك سرزمين و خاك من
مسقط الراس من واسلاف رحمتناك من
منبع الهام اشعار من و ادراك من
مادر والاي من ، اي مولد بي آك من
مژده بادا نهالانت همه در جنب و جوش
بهر حفظ آبرويت در فغانند و خروش
از سروشم دوش گويا اين پيام آمد به گوش
اي غيور فرزند من در راه فرهنگت بكوش
تا درخشان كوكبي باشي تو در افلاك من
نوجوانان در رهت اينك فداكارند و شاد
كسب دانش مي نمايند و هنر گيرند ياد
مي پرستند از دل و جان هر دبير و استاد
از خدا خواهم كه چشم بد از ايشان دور
دور باد چشم بد زين فرقه چالاك من
ملت فرهنگ خواهت پرچمي افراشتند
بهر استقلال فرهنگ قدم برداشتند
سود شخص را براهت زير پا بگذاشتند
خود غلط بود آنچه بدخواهان ما پنداشتند
هست دست ديگران در هستي و املاك من
اي گروه حاضر اندر انجمن ميدار گوش
اين سخن با فكر باز و هوش جمع از من نيوش
روز و شب در اعتلاي شهر و فرهنگت بكوش
جامه عزت بپوش و جام خوشبختي بنوش
مرهمي نه بر دل از هم جدا و چاك من
ميشنو اندر زمام ميهن و گفتار او
از زبان شاعر و از سوزش اشعار او
از غرور ملي و از گزمي بازار او
از نواي بلبل گوينده ي اسرار او
تاريخ سرايش اين شعر سال 1331 شمسي به مناسبت مستقل شدن فرهنگ سقز بوده.
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
|
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 |
بازدید : 5313 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
پیشینه تاریخی
سقز یكی از شهرهای استان كردستان است كه در شمال غربی سنندج و در فاصله 198 كیلومتری آن واقع است و از شمال به بوكان و از غرب به بانه و از جنوب به منطقه تیلكو و از شرق به منطقه افشار منتهی میشود .
شهرستان سقز بر روی دو تپه طویل كه رودخانه سرپوشیده ولی خان از وسط آن می گذرد ، بنا شده است پستی و بلندیهای داخل شهر و مناظر و چشم انداز زیبای رودخانه سیمینه رود كه از كنار این شهر می گذرد جلوه بدیعی را به نمایش گذاشته است .
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
26 / 7 / 1391 ساعت 1:52 |
بازدید : 3040 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
امام هر زمان ايشان را در حال سان ديدن و يا لباس رزم در تلويزيون در مقام
رياست جمهوری می ديدند لذت می بردند و می گفتند آقای خامنه ای مناسب رهبری
هستند.
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
10 / 7 / 1391 ساعت 2:48 |
بازدید : 4417 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
کوڕهکهم فێربکه.ئهبێ بزانێ ههموو خهڵکێ ڕاستگۆ و دادپهروهر نین،بهڵام لهبهرامبهر ههر فێڵبازو دهسبڕێکدا مرۆڤێکی ڕاستوێژو پیاو ماقووڵ ههیه.پێ بڵێ لهبهرامبهر ههر سیاسهتوانێکی خۆویستهوه ڕێبهرێکی جوامێر ههیه،لهبهرامبهر ههر دوژمن و نهیارێکهوه یار و هاوڕێیهک ههیه.
فێری بکه ئهگهر بهکار کردن و دژوارییهوه یهک دۆلار بهدهست بێنێ،باشتر
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
6 / 7 / 1391 ساعت 7:27 |
بازدید : 7961 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
شرح حال آباد کردن زنبیل و هجرت حضرت شیخ المشایخ سید عبدالکریم (قدس سره) بنیانگذار خاندان زنبیل به منطقه کردستان ایران به ویژه خاک زنبیل اینچنین است:
حضرت حاج سیدعبدالکریم حسینی العلوی (ق) فرزند مرحوم شیخ عبدالرحمن است که وی پیرو طریقت قادری و ساکن قریه ا ی به نام (کانی توبه لنگه) یکی از آبادیهای عراق بوده است. حضرت شیخ عبدالرحمن نیز فرزند حضرت شیخ محمد (تره ته ون ) می باشد که در حدود 150 سال پیش همراه خانواده شریف به عت جو سیاسی در مدینه النبی (ص) به کردستان عراق مهاجرت نموده آند که (( تره ته ون) نام روستایی است که حضرت شیخ و خانواده اش در آن سکنا گزیدند.
حضرت شیخ عبدالرحمن پدر شیخ عبدالکریم (ق) دختری داشت به نام ((سیدزاده طیبه)) که دختری پارسا، بسیار مشهور ، معروف ، باسواد و عارفه بود. حضرت شیخ عثمان سراجالدین اول (قدس سره) سیدزاده طیبه ار از دوست دیرین خود حضرت شیخ عبدالرحمن (کانی تو ) برای تجدید فراش حضت شیخ محمد بهاالدین اول(ق) به طور غیر رسمی خواستاری می نماید حضرت شیخ عبدالرحمن مسئوله را با خانواده اش مشورت می نماید. به زودی حضرت شیخ عبدالرحمن توسط نامه ای موافقت خود و خانواده اش را اعلام می دارد. حضرت سراج الدین وقتی که موافقت ایشان را دریافت نمود. همت مردانه و بزرگوارانه حضرت سیدعبدالرحمن را ستوده و در اسرع وقت با حرمت هرچه بیشتر دختر ادیبه ((سیدزاده طیبه)) را رسماً خواستگاری و او را به نکاح شیخ بهالدین در می آورد.
به وسیله این خویشاوندی و رفتن و آمدها سیدعبدالکریم طلبه نوجوان مورد توجه و جای خاص در نزد حضرت شیخ سراج الدین و زیر نظر او قرار می گیرد که در اندک زمانی مراحل علمی را طی و به کسب معرفت همت می گمارد و از طرف شیخ سراج الدین (ق) مأمور به سیر وسلوک عرفانی می گردند با توجهات حضرت پیر کبیر و همت والای خویش به زودی زود از همپایه های خود پیش گرفته و مدال لیاقت و افتخاز نیابت و خلافت اول را از مراد خویش دریافت می نمایند.
حضرت سراج الدین (ق) روزی به سید عبدالکریم می فرمایند :
ای عبدالکریم مصلحت می دانم که تو در خدمت ملاعلی قزلجی که یکی از اساتید فرهیخته و علمای اعلام خطه کردستان ایران است برسی و در خدمت ایشان بقیه دروس مانده را تمام کنی و گاه گاه به ما سربزنی او نیز بدون تأمل امر استاد معظم خویش ارا طلاعت نموده به زودی به خدمت حضرت ملا علی قزلجی در می اید، پس از مدتی تمام علوم مربوطه را نحو احسن فراگرفته و موفق به اخذ اجازه نامه فتوی گردیده و با دست پر به حضور استاد والامقام خویش بر می گردد.
با پیشنهاد حضرت بهاالدین (ق) حضرت پیر عرفان دختر خویش یعنی (( سیدزاده آمنه)) را به نکاح سید عبدالکریم در می آورد.
پس از گذشت مدتی ، خداوند منان کودکی زیباروی و نورانی به آنان عنایت فرمود.که متأسفانه مادر پس از زایمان دار فانی را وداع گفته و مشیت الهی بر آن بود که کودک از همان بدو تولد از ناحیه مادر یتیم گردد.
این کودک نورسیده حضرت شاه عبدالحکیم است که بعداً به حضرت شاه حکیم مشهور می شود.
شخصی این خبر ناگوار را به حضرت سراج الدین (ق) می رساند، حضرت می فرمایند: دخترم چه به دنیا آورده است؟ عرض می کنند قربان فرزندی ذکور به دنیا آمده است. حضرت سراج الدین (ق) می فرمایند او را پیش من بیاورید. هنگامی که کودک را به دستان ایشان می دهند لحظه ای به چهره پک نوه اش خیره می شوند و سپس با لحنی رضایتمندانه سربلند کرده و به درگاه عز الهی چنین شکرانه نعمت به جای می آورند: سبحان الله! به این معامله چقدر راضی اهستم ! دختری از من گرفته ایو به جای آن پسری رعنا به من ارزانی فرموده ای که حکیم دین و دنیا است. حضرت سراج الدین (ق) پس از مدتی حضرت سید عبدالکریم (ق) طبق سند معتبری که هنوز نیز موجود می باشد به خلعت خلافت و و کیل مطلق و نائب الارشاد خویش مفتخر نموده و روانه سرزمین با صفا و خوش آب و هوا به نام ((زنبیل)) نمود.
زنبیل ییلاق و جنگلی پر پشت و انبوهی بود که در میان روستای ترجان و بوکان بر فرق در های زیبا واقع شده است و از نظر جغرافیایی و تقسیمات کشوری جزو مناطق کردستان می باشد.
حضرت سراج الدین (ق) به حضرت سید عبدالکریم (ق) امر فرمودند که هرچه زودتر باید زمینهای خاک زنبیل را از ارباب روستایی به نام ((شیلان آباد )) خریداری نمایند و در آنجا خانقاه و مدرسه علو مدینی برای طالبان شریعت محمدی (ص) بنا و به ارشاد خلق همت گمارند. حضرت سید عبدالکریم طبق فرامین استادش به منطقه آمده و زنبیل و زمینهای مربوطه را از ارباب شیلان آابد خریدرای نموده و در اندک زمانی ساختمان خانقاه و منازل مسکونی جهت خانواده خویش و زائران و حجره هایی برای طلاب دایر و به امکانات لازم مجهز گردانید. بدین سان زنبیل به عنوان یک پایگاه و مرکز علمی و عرفانی در خاک کردستان ایران پایه گذاری گردید.
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
6 / 7 / 1391 ساعت 7:27 |
بازدید : 5100 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
حضرت حاج سید عبدالکریم الحسینی العلوی(ق) مرشد اول و بنیانگذار زنبیل در طول عمر شریف خود سه بار به زیارت خانه خدا نائل آمدند و بنا به استدعای خویش پس از مرگ جانگداز حضرت شیخ بهالدین(ق) از هر دو چشم نابینا گردد و در سال ۱۳۳۱ هجری قمری دارفانی را وداع گفتند.
پس از درگذشت جانسوز حضرت حاج سید عبدالکریم- فرزند خلف و ارشدش حضرت حضرت شیخ سید عبدالحکیم (ق) مشهور به شاه حکیم به مسند ارشاد نشست و رهبری طریقت نقشبندی و قادری را به عهده گرفتو به ارشاد مردمان پرداختند. ایشان در زمان پدر یه شاه حکیم معروف گشته و از احترام و عزت به خصوصی در میان مردم برخوردار بودند. حضرت شاه حکیم (ق) نیز در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی در زنبیل دعوت حق را لبیک گفته و در مزار خانوادگی در کنار پدر بزرگوارشان به خاک سپرده شده اند. روحشان شاد و با زهرای مرضیه (س) محشور باد.
پس از کوچ مرشد دوم حضرت حاج سید عبدالحکیم (ق) ُ فرزند گرانقدرش قطب العارفین حضرت حاج سیدالشیخ محمد هاشمی ملقب به شاه نورانی به مقام ارشاد رسیدند و به مدت ۶ ماه درب خانقاه را بستند و فرمودند من از عالم باطن چیزی را درخواست کرده ام اگر به من عطا گردیدُ خانقاه را باز می کنم و الا مردم را فریب نمی دهم پس از مدت شش ماه ایشان درب های خانقاه را به روی مشتاقان گشودند.
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
6 / 7 / 1391 ساعت 7:27 |
بازدید : 8301 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
پس از رحلت جانسوز پير بزرگ حضرت شاه نوراني (ق) حضرت سيد عليشاه به جانشيني پدر رسيدند، معظم له مردي وارع، متين ، خوش برخورد، گشاده رو، مهربان، مهمان نواز و بسيار متواضع بودند.
حضرت شيخ عليشاه هاشمي (ق) بعد از وفات پدر نامدارشان مدتي مدتي در زنبيل اقامت گزيد و به ارشاد خلق الله مشغول بود . ولي به علت ابتلاء به يك بيماري خطرناك، مجبور شدند در شهرستانهاي مهاباد و بوكان به سر ببرند. تا آخرالامر در 22/11/1359 هجري شمسي در شهر بوكان به علت بيماري صعب العلاج؛ دار فاني را وداع گفته و به جرگه ارواح مقدس نياكان خود پيوستند و جنازه مطهرش را طبق سنت خانوادگي در آرامگاه پيران زنبيل به خاك سپردند.
خبر وفات ايشان به سرعت در تمام شهر بوكان و حومه پيچيد و پس از چندي مردم از هر سو به طرف بيمارستان و منزل حضرت عليشاه (ق) سرازير شدند
امام جمعه شهرستان بوكان پس از مطلع شدن از وفات آن حضرت چند روز در بوكان عزاي عمومي اعلام كردند. در شهر غوغايي بود ، مردم نجيب كرد در غم از دست دادن پير طريقت خود ناله ها سر مي دادند دهها هزار نفر از شهرهاي مختلف با دلي پر از اندوه و مويه كنان پيكر مطهر پير فقيدشان را بر دوش مي كشيدند .از بوكان تا كل تپه مردم با پاي پياده جنازه را تشييع نمودند. آز آنجا به بعد به ديلل خاكي بودن جاده و بر اثر بارش برف، مشكلات عبور و مرور وسايط نقليه دهها برابر گرديده و همگي در گل و لاي فرورفته بودند . ناچاراً پيكر پاك حضرت شيخ را به مسجد روستاي قهرآباد منتقل نمودند تا بالاخره پس از تلاش بي وقفه مردم خداجوي و بايامانپيكر پاك حضرت عليشاه (ق) در آرامگاه خانوادگي به خاك سپردند. روح پاكش با نبي اكرم (ص) محشور باد.
مسئله وفات حضرت عليشاه و بيماريشان را خود حضرت پيش بيني كرده و قبل از روشن شدن بيماري كه در آن زمان ميبايست در مجهز ترين بيمارستانهاي سرطانتشخيص داده مي شد ايشان فرموند بدانيد كه من سرطان دارم. و قبل از پايان سال از دنيا خواهم رفتو شما بعد از فوت من در زمستان امسال هنگام انتقال جنازهام دچار مشكل بزرگي خواهيد شد كه انشاء الله به گشايشي بدل ميشود كه متأسفانه در زمستان همان سال ايشان دار فاني را وداع و دعوت حق را لبيك گفتند.
پس از فوت جانشور حضرت عليشاه هاشمي (ق) تا سال 1366 (هجري شمسي) زنبيل كاملاً متروك و تدريجاًبه ويرانهاي تبديل شده بود.
اعضاي خانواده و گروههاي زائري كه هرچندگاه براي زيارت مراقد پيران زنبيل به آنجا ميآمدند با مشاهده آن وضع اسفناك ، و مقايسه ان با آن زنبيل معطر سابق ، آن دانشگاه ابر آگاهي و مركز طريقت اشك از چشمانشان جاري و محزون ميگشتند.
در آن زمان به دليل جنگ، جو سياسي، ترس، وحشت و نا امني كه بر منطقه كردستان حاكم شده بود،در آن نا اميدي بي پايان ، نوري و درخششي قدي علم شد و كمر مردانگي وهمت بست و آهنگ حركت كردو با عزمي راسخ و ارادهاي پولادين شروع به ترميم خرابيها و آباداني دوباره آن مكان مقدس نمود. اين شخصيت كسي جز حضرت حاج سيدالشيخ انور هاشمي ايدهم الله تعالي نبود.
وي براي نجات زنبيل و خانقاه آن از بذل مال و جان فرزندان خود دريغ نكرد و با فروش طلاهاي همسر وفادار ، دختران و عروسان خود به آباداني و مرت خرابيها آن همت گماشت. در اين ميان اعضاي ديگر خانواده چون : جناب حاج سيدالشيخ جميل هاشمي(دامه عمره) و جناب حاج سيد عمر هاشمي (طال عمره) نيز از روي غيرت كمر همت راست نموده و به ياري شتافتند.
حضرت حاج سيد جميل (دامه عمره) و جناب حاج سيد عمر (طال عمره) ساختمان مرقد نياكان خود را برافراشته و تعميرات اساسي نمودند.
سپس حضرت حاج شيخ انور هاشمي (دامه عمره) نيز گنبدي زيبا، زينت بخش فرق آرامگاه نمود و همچنين ساختمان خانقاه، ديوارهاي مربوط به محوطه ساختمان جديد سكونت خود و سرويس بهداشتي عمومي و حوض هاي داخل صحن را با رنج ، مشقت و محروميت فراوان به عهده خود گرفته و در اجراي چنين برنامه عظيمي هرگز از كسي از مريدان و منسوبين نشنيد كه دست ياري و مساعدت مالي را به سوي كسي دراز كن و چيزي طلب نمايد. در سالهاي بعد حضرت شيخ انور هاشمي(ق) با ساخت مسجدي و مزين نمودن آن با نام مسجد حضرت خديجه كبري(س) زنبيل را از پيش مجهزتر نمودند. حضرت پير (ق) در صحبتهايي كه ايراد ميفرمايند همواره اشاره به آن دارند در اولين وقت ممكن اقدام به تأسيس مدرسه تعليم علوم ديني در زنبيل مينمايم. البته در كنار كارهاي عمراني حضرت پير همراه با برپاداشتن نماز جمعه در زنبيل سيل مشتاقان را به سمت اين مكان عرفاني ميكشانند و در صورت عدم حضور ايشان، ماموستا ملاسيد گل اقدام به برپايي نماز جمعه مينمايند كه اين خود اهميت به رعايت فرايض ديني و همچنين قانونمند بودند زنبيل حكايت دارد.
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
|
5 / 7 / 1391 ساعت 1:53 |
بازدید : 5852 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
هه ریمی کوردستانhttp://www.kordstan.lxb.ir.
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
5 / 7 / 1391 ساعت 1:53 |
بازدید : 5310 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
نظر غالب در روانشنانسي به طور اعم و در روانشناسي شناختيك به طور اخص اين است كه انسان سيستمي است كه كه به طور آگاهانه اطلاعات را دسته بندي ، تعبير و تفسير مي كند، اما عوامل ناآگاهانه تر ديگري نيز در فرآيند تعاملي بر تصميم گيري حاكم است. اين عناصر شامل ادراك، مدل هاي ذهني تعبير و تفسير موقعيتهاي خاص، هيجان ها و عواطف، نگرش ها و تلقي ها، مخاطرات، تصميم گيري قبلي و پيامدهاي آن است.(برگردان مجدد اسناد حقوق بشر از زبان انگلیسی به خوانندگان پیشکس می گردد.(استفاده از اسناد این وبلاگ با ذکر منبع و مترجم آزاد است)
حقوق بشر معياري مشترك است كه دستاورد همهي جوامع و ملت هاست، با هيچ فرهنگي بيگانه نيست و بومي همهي ملت هاست
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
30 / 6 / 1391 ساعت 3:26 |
بازدید : 5197 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
نشست پارلمان جدید عراق پس از حدود سه ماه و نیم از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی امروز به ریاست فواد معصوم آغاز شد، اما مخالفت نمایندگان ائتلاف کُردها با ادای سوگند به عربی به عنوان زبان رسمی عراق آن را با حاشیه همراه کرد.
دومین پارلمان عراق پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام از ساعتی پیش به ریاست فواد معصوم نماینده ائتلاف کردستان آغاز شد، پیش از این مقرر بود "حسن العلوی" مسن ترین عضو پارلمان ریاست نخستین جلسه را برعهده داشته باشد-
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
|
20 / 6 / 1391 ساعت 4:34 |
بازدید : 4756 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
ڕۆجیاروو دیمهنیت
خهیلێو بێ قهمچه
تاریکسانهکهو خهیاڵیمهنه
پڵۆسنابێمهره یاذت!
ماوێو بێ سهرچهمهو
ئاواتیم وشک و برێنگ
ڤاران بڕیوی بێ نان ودۆی
وهرهڕا گێرتهبێ
وێم و قهڵهم
تۆریهی بێنمێ
جه درکنای حهزهکاما
ڤزهما چنه نهی
نموتق!
تا بێ وهختێو
وهیشوومهو ویره ههرۆڵامهنه
ڕۆجیاروو دیمهنیت سهرهش
زنیهوه
چڕانێ هاواری!
بهڵام
پڕابێ نۆتهو ژیوایم
ئازیز ئامایت دهنگیوی
گڕ بێ
و
لوایت تۆشهبهرێوه
پهژارێ بێ دهنگێ
ئۆمید حهبیبی 12/4/1390
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
17 / 6 / 1391 ساعت 4:3 |
بازدید : 4889 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
علی شریعتی ( ۲ آذر ۱۳۱۲ - ۲۹ خرداد ۱۳۵۶) نویسنده و جامعهشناس و از روشنفکران دینی ایران .
است.
دکتر علی شریعتی در دوم آذر سال ۱۳۱۲ در کاهک روستای کوچکی در کنار کویر، در نزدیکی سبزوار دیده به جهان گشود. پدرش محمد تقی شریعتی، موسس کانون حقایق اسلامی و مادرش زهرا امینی، زنی روستایی متواضع و حساس بود. پدر پدر بزرگ علی، ملاقربانعلی، معروف به آخوند حکیم، مردی فیلسوف و فقیه بود که در مدارس قدیم بخارا و مشهد و سبزوار تحصیل کرده و از شاگردان برگزیده ملاهادی سبزواری محسوب میشد.
در سال ۱۳۳۱ اولین بازداشت او رخ داد و این اولین رویارویی او و نظام حکومتی بود. در تاریخ ۲۴ تیر سال ۱۳۴۷ با پوران شریعت رضوی همکلاسیش ازدواج کرد. شریعتی تحصیلات دانشگاهی خود را در مشهد گذراند و تحصیلات عالی خود را در سال ۱۳۴۱ در فرانسه و در رشته ادبیات ادامه داد. در سال ۱۳۴۳ به ایران برگشت و در مرز دستگیر شد. حکم دستگیری از سوی ساواک بود و متعلق به ۲ سال پیش یعنی در هنگام خروج از ایران که به همان دلیل معلق مانده بود و در عین حال لازمالاجرا بود. بعد از بازداشت به زندان قزلقلعه در تهران منتقل شد. اوائل شهریور همان سال بعد از آزادی به مشهد برگشت.[۲]
از آبان ماه ۱۳۵۱ تا تیر ماه ۱۳۵۲، به زندگی مخفی روی آورد. ساواک به دنبال او بود و از تعطیلی به بعد، متن سخنرانیهای شریعتی با اسم مستعار به چاپ میرسید. در تیر ماه ۱۳۵۲، علی شریعتی در نیمه شب به خانهاش مراجعه کرد و دو روز بعد به شهربانی مراجعه کرد و خودش را معرفی کرد. بعد از آن روز به مدت ۱۸ ماه به انفرادی رفت. شریعتی این شرایط را نپذیرفت و تصمیم به هجرت از ایران گرفت. اما سه هفته بعد از ورود به ساوتهمپتون انگلستان، به طرز مشکوکی از دنیا رفت. دلیل رسمی مرگ وی حمله قلبی اعلام شد. در ایران بسیاری از او با نام شهید یاد میکنند. شریعتی بر خلاف وصیت خود که خواسته بود بود وی را در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد دفن کنند، در آرامگاه زینب خواهر امام حسین در شهر دمشق به خاک سپرده شد. ت
او تحت تاثير سنتهاي خانوادهاش، بويژه پدرش محمدتقي شريعتي، قرار گرفت. پدربزرگش آخوند حكيم و عموي پدرش عادل نيشابوري از دانشمندان فقه، فلسفه و ادب بشمار ميآمدند. پدرش «كانون نشر حقايق اسلامي» مشهد را بنيان نهاد و از مبتكرين و آغازگران جنبش نوين اسلامي بحساب ميآيد.
مصدق، شريعتي از پيرامون به مركز مبارزه وارد شد و به شاخه مشهد نهضت مقاومت ملي به رهبري سيد محمود طالقاني مهندس مهدي بازرگان و يدالله سحابي پيوست. علي شريعتي يكي از سخنگويان و فعالان آتشين اين نهضتعليه سلطه و استثمار غرب در ايران بود. فعاليتهاي بيدارگرانهاش باعث دستگيري او در سال 1336 و انتقال فورياش به زندان قزلقلعه در تهران به مدت هشت ماه شد.
پس از قبول شدن در بورس تحصيلي، علي شريعتي براي مدتي دست از فعاليتهاي سياسي كشيد و براي ادامه تحصيلات عاليه به فرانسه رفت. او از اين دوران براي مطالعه جدي و نيز فعاليت علني سياسي در راه احقاق حقوق بشر و آزادي دموكراتيك در ايران، بهرهبرداري خوبي كرد. وي اندكي پس از رسيدن به پاريس به گروه فعالان ايراني نظير ابراهم يزدي، ابوالحسن بنيصدر، صادق قطبزاده و مصطفي چمران پيوست و در سال 1338 سازماني بنام «نهضت آزادي ايران» (بخش خارج از كشور) بنيان گذاشته شد. حدود دو سال بعد شريعتي دو جبهه تحت نامهاي جبهه ملي ايران در آمريكا و جبهه ملي ايران در اروپا را تأسيس كرد. در جريان كنگرة جبهه ملي در ويسبادن (جمهوري آلمان فدرال) در اوت 1962، شريعتي با توجه به قدرت فكري و قلمياش، بعنوان سردبير روزنامه فارسيزبان جديدالانتشار ايراني در اروپا يعني «ايران آزاد» انتخاب شد. اولين شماره اين نشريه در 15 نوامبر 1962 منتشر گرديد. اين نشريه ديدگاههاي روشنفكران ايراني خارج و نيز واقعيتهاي مبارزات مردم ايران را منعكس ميكرد.
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
|
14 / 6 / 1391 ساعت 1:53 |
بازدید : 5305 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
جمعه 14 / 4 / 1391 ساعت 3:42 |
بازدید : 4936 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
|
یک شنبه 9 / 4 / 1391 ساعت 5:21 |
بازدید : 4910 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
روز ایران شدازدو قوم سیاه وین دوقومندجاهل وخاطی
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
|
یک شنبه 9 / 4 / 1391 ساعت 5:21 |
بازدید : 4810 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
از یک تا دوازه چون از یک تا دوازده پیمودی ،
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
پنج شنبه 8 / 4 / 1391 ساعت 4:38 |
بازدید : 4914 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
بدلیسی ،
شرف الدین ، معروف به شرفخان ، دولتمرد و مورخ کرد سدة دهم و آغاز سدة
یازدهم برای خواندن متن کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
پنج شنبه 8 / 4 / 1391 ساعت 4:38 |
بازدید : 4207 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
گسنفون ( فیلسوف و مورخ نظامی
یونانی ) که از
شاگردان سقراط بوده ،مشاهدات خود را در سرزمین کردستان چنین
نگاشته است :
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
|
پنج شنبه 8 / 4 / 1391 ساعت 4:38 |
بازدید : 4877 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
خصوصیات نژاد کردها از قبیل رنگ پوست و مو ، حالت بینی و جمجمه ، رنگ و اندازه چشم و قد و ...
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
پنج شنبه 8 / 4 / 1391 ساعت 4:38 |
بازدید : 4277 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
نظریه ماد و سکایی پروفسور مینورسکی که در انجمن بین
الملل مستشرقین قرائت شده است
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
|
شنبه 6 / 4 / 1391 ساعت 23:0 |
بازدید : 4899 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
در لطیفترین بخش حماسه ماندگار گیلگمش در باب مرگ آمده است:
هیچ کس مرگ را نمی بیند هیچ کس چهره مرگ را نمی بیند. صدای مرگ را هم نمی شنود. مرگ وحشی فقط انسان رابرزمین می کوبد. اما وقتی خصومت بر زمین حاکم شود سپس ناگهان هیچ چیز وجود ندارد مرگ نه تنها انسان را که یادمانهای انسانی را می میراند. گنجینه هایش را می کوباند.کاخ های تاریخی اش را ویران می سازد.هویت نسل آدمی را به باد می سپارد.آثار باستانی مرگ را می بینند. چهره در چهره مرگ دوخته است.صدایش را هم می شنود.مرگ وحشی اینبار به جان دارایی های بیادمان مانده آدمی افتاده است. مرگ هایی در قالب تخریب نشانی و نمادی با مفهوم نبرد و ستیز نابخردانه بشر با آنچه هویت تاریخی او را شکل داده است می باشند که خود داستانی غمناکتر از افسانه گیلگمش پیدا کرده است.
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
|
شنبه 6 / 4 / 1391 ساعت 4:25 |
بازدید : 6924 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
حضرت شیخ محمد عثمان نقشبندی و علامه حاجی آخوند نظری آق قلا
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
چهار شنبه 5 / 4 / 1391 ساعت 15:5 |
بازدید : 4184 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
طبق آخرین تحقیقات انجام شده در مورد تعداد سایت ها و وبلاگ های اهل سنت که تا تاریخ 9 / 8 / 1388 می باشد تعداد سایت ها و وبلاگ هایی که به هر نحوی خود را مرتبط به اهل سنت می دانند ، بیش از 550 سایت و وبلاگ می باشد که یقینا اگر از این تعداد بیشتر نباشد کمتر نیست.
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
یک شنبه 2 / 4 / 1391 ساعت 16:30 |
بازدید : 4815 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
روحانيت ومحبوبيت آنان درجامعه كردستان باتوجه به تبليغات گسترده عليه آنان هنوزرنگ وبوي خودراازدست نداده است وبراي اكثرمردم محترم وارزشمندندوعلي الخصوص روحانيون اهل تصوف وعرفان امروزدرشهرهاي سنندج وسقز ومريوان وديگرشهرهاي كردنشين وحتي روستاها،داراي احترامي قابل توجه اند ومحبوبيت تعدادي ازاين روحانيون فراترازمرزهاي كردستان زبانزداهل علم ومعرفت وصوفي مسلكان ميباشدواين جاي اميداست كه مدرسه بزرگان علم ودانش كردستان يعني همان حجرهاي مساجد برقراراست
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
|
یک شنبه 2 / 4 / 1391 ساعت 16:30 |
بازدید : 4838 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
(در این یادداشت میتواند مخاطب تمام زنهایی باشند که آفرینندهی درد هستند اما مخاطب من، با توجه به اینکه در پاوه زندگی میکنم، زنان دیارم هستند.)
راستش دلم از زنهای دیارمان پٌر است! مینویسم پٌر تا از اصطلاحات خودشان استفاده کرده باشم! که بدانند نسبت به آنان غریبه نیستم. راستش هرچی فکر میکنم بیشتر به این نتیجه میرسم که همه دردها و مشکلات جامعهی من از زنهای دیارمان نشات میگیرد. قبلاً هم د
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
یک شنبه 2 / 4 / 1391 ساعت 1:6 |
بازدید : 5678 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
5)روستاهای اطراف زریوار:اسکل علیا
پیران شاه
پیران کهنه
دره مر
کانی چنار
کانی کبود
دره تفی
نی
کال علیا
وله ژیر
کانی سانان
اسکل سفلی
کال سفلی
کلکه جان
احمداباد
سیاناو
کولان
ویسه
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
یک شنبه 2 / 4 / 1391 ساعت 1:6 |
بازدید : 6540 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
4)روستاهای بخش کوماسی: سورکول
شاهیدر
لاویسان
تازه ابادشترمل
گلیه
نیزل
بلچه سور
پیرخضران
کوره دره
ونینه سفلی
ونینه علیا
هلیزاباد
بیددره
چوئین
گلان
ماموله
مولینان
ورو
هنگ ژاله
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
چهار شنبه 22 / 12 / 1390 ساعت 4:26 |
بازدید : 7852 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
توضیحی تاریخی در باب 8 مارس (بخش2)
(اول پست قبلی رو بخونید.) در 1910، کلارا زتکين از زنان مبارز آلماني، در دومين کنفرانس
زنان سوسياليست با عنوان «کنگره بين المللي زنان»، پيشنهاد داد كه روز 8 مارس «روز جهاني زن»
ناميده شود و قرار شد اين پيشنهاد يک سال در محافل مختلف زنان بررسي شود و به
تصويب همه گروه هاي زنان برسد. بحث هاي زيادي بر سر انتخاب روز جهاني زن صورت
گرفت و چنين استدلال شد که بايد روزي شاخص در ميان مبارزات زنان و نمونه اي الهام بخش از کوشش
هاي آنان روز جهاني زن خوانده شود. پيش از آن، زنان سوسياليست
اتريشي روز اول ماه مه را پيشنهاد کرده بودند. زنان سوسياليست آلمان 19 مارس را
پيشنهاد کردند که مناسبت آن، مبارزه انقلابي آن ها در 1848 با رژيم پادشاهي پروس بود.
بعد از انتشار قطعنامه کنفرانس در مورد تعيين روز جهاني زن، انترناسيونال دوم
(تشکيلات بين المللي احزاب سوسياليست و جنبش هاي کارگري آن دوره) از اين تصميم
حمايت کرد. در 1913، دبيرخانه بين المللي زنان (يکي از نهادهاي سوسياليستي دوم)
هشتم مارس را به پاس مبارزه زنان کارگر صنعت نساجي امريکا «روز جهاني زن» ناميد.
همان سال، زنان انقلابي در روسيه تزاري و سراسر اروپا، مراسم 8 مارس را با تظاهرات
و برگزاري ميتينگ گرامي داشتند. در 1914، که کشورهاي اروپايي درگير جنگ جهاني اول
شدند، جنبش زنان به حاشيه رفت و فضاي سياسي حاکم اجازه برگزاري سراسري و گسترده
روز جهاني زن را نمي داد. اما 8 مارس 1918 به روزي فراموش نشدني در تاريخ انقلاب
روسيه تبديل شد که پس از پيروزي انقلاب اکتبر اين کشور رقم خورد.
از اواسط دهه 1930، که آتش يک جنگ جهاني ديگر شعله ور مي شد،
برگزاري تظاهرات روز جهاني زن در برخي کشورهاي اروپايي غيرقانوني اعلام شد. با اين
حال، در هشتم مارس 1936، زنان برليني به مناسبت اين روز تظاهرات کردند. در همان
روز، تظاهرات هشتم مارس در مادريد اسپانيا نيز برپا شد و 30 هزار زن شعار «آزادي و
صلح» سر دادند. در پي جنگ جهاني دوم، انقلاب ها و جنبش هاي رهايي بخش در گوشه و
کنار جهان رخ داد. برگزاري هرساله مراسم 8 مارس نيز در بسياري از کشورهاي اروپايي
به شكل علني يا غيرعلني ادامه داشت و به ويژه از دهه 1960 که موج دوم فمنيسيم شکل
گرفت، با علاقه بيشتري همراه شد.
در دهه 1960، فضاي سياسي دنيا پرالتهاب بود. در آسيا و افريقا
و امريکاي لاتين جنبش هاي رهايي بخش برپا شده بود و در کشورهاي اروپايي مبارزات
آزادي خواهانه بالا گرفته بود. در چنين بستري، جنبش زنان نيز اوج و گسترشي چشمگير
يافت. در امريکا و اروپا، زنان به مخالفت با سنن و قوانين مرد سالارانه برخاستند.
آنان با طرح موضوعاتي همچون «حق طلاق»، «حق سقط جنين»، «تأمين شغلي»، «منع آزار
جنسي»، «ضديت با هرزه نگاري (پ و ر ن و گر ا فی)» و «کاهش ساعت کار» مطالبات خود
را مطرح كردند و به موفقيت هايي نيز دست يافتند. از اواخر دهه 1970 و با توسعه
سرمايه داري، گروه هاي بزرگتري از زنان از خانه ها بيرون آمدند و درگير کار و
تحصيل شدند، اما همچنان در جامعه موقعيتي درجه دوم داشتند. همين تناقض ها مسئله
زنان را جديتر مي کرد و مسائل جديدي را در دستور کار فعالان زن قرار مي داد.
سرانجام سازمان ملل متحد نيز پا پيش گذاشت و در 1975(سال جهانی زن)، هشتم
مارس را به عنوان «روز جهاني زن» به رسميت شناخت و در سال 1977 قطعنامه 8 مارس را تصویب کرد. از آن زمان به بعد، روز جهاني زن
وجهه اي رسمي تر يافت و مقبوليت آن به نهاد هاي معتبر بين المللي نيز گسترش
يافت. هشت مارس که بزرگداشتش پيش از آن نيز سابقه اي در ميان طرفداران چپ داشت،
به روزي براي طرح و پافشاري بر آرمان هاي برابري جويانه همه زنان فارغ از
باورهای سياسي شان تبديل شد و همه گروه هاي فعال در جنبش زنان، اعم از سوسياليست
ها و ليبرال ها و..... آن را به رسميت شناختند. (پایان)
نوشین طریقی : نویسندده و روزنامه نگار
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
|
یک شنبه 21 / 11 / 1390 ساعت 4:40 |
بازدید : 7562 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
خبری از سید وفا حسینی در شهرداری دهگلان
لطفا در ادامه مطلب بخوانید!
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
|
جمعه 19 / 11 / 1390 ساعت 10:12 |
بازدید : 5327 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
به نظر شما کاندیداهای مجلس مردم رو چجوری می بینن؟؟؟!!!
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
|
جمعه 19 / 11 / 1390 ساعت 10:12 |
بازدید : 7984 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
به نام آزادي ... زنده باد اخلاق ... سلام بر عدالت ...
انسانيم . مسلمانيم . طرفدار اخلاقيم. خواهان آزادي هستيم . از بي عدالتي خسته ايم . دم از شجاعت و مردانگي مي زنيم . خود را با اصل و نسب مي پنداريم و وارث سال ها فرهنگ
و تمدنيم . آفرينمان باد !
به بهایی اندک : انسانيت خود را فراموش مي كنيم . مسلمانيمان را به باد حراج مي گذاريم . آزادي را در نابودي ازادي ديگران مي دانيم . عدالت را تنها براي خود مي خواهيم .
خود را در پناه مردان پنهان مي كنيم و شجاعان را به كام مرگ مي فرستيم . تيشه بر ريشه اصل و نسب ديگران مي زنيم و ميراث خوار فرهنگ و تمدن مي شويم و براي كودكانمان بي فرهنگي و ويراني به ارث مي گذاريم. واي بر ما !
شهر به هم ريخته است ! مردمان شادمانند ! دشمنان موزيانه خنده هاي فتحشان بر لب !
خفته اند اين مهربان همسايگانم شاد در بستر ! مبارك است " نماينده ما رد صلاحيت شده است " . نماينده من ، نماينده تو ، نماينده ما ! وای بر ما...
آبروي انسان را به حراج گذاشته ايم ! اخلاق در مسلخ قدرت قرباني مي شود . سياست سجده بر سياستمداران مي كند . آزادي خودكشي كرده است . شيطان عربده مي كشد .
فرشتگان گريانند . واي بر قدرت ...
آهاي وارثان محمد و ابراهيم .... در چه حا لي ايد ! اين عيد قربان نيست ! این بزمگاه شيطان است ! فريب نامردمي است ! مرگ اخلاق است ! ...
دست نگه داريد! اين مرد را ما انتخاب كرديم . اين مرد را ما بزرگ كرديم . اين مرد زاده اورامانات است . اين مرد به زبان من و تو سخن مي گويد . اين مرد خانه و خانواده دارد . در دفتر مشق فرزندان او نيز نوشته اند : بابا نان داد ..
آهاي فرزندان كاوه ... فرزندان خود را قرباني مكنيد .. این فــر ایزدی نیست .. شــــر شیطانی است .. وای بر قدرت ... واي بر ما ...
آن من است او، هي! مبريدش
جان من است او، هي! مزنيدش
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
|
|